CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

lördag 5 september 2009

Loong time...

Hej alla...

Ledsen, har inte skrivit på lääänge nu!! Jag har varit i Thailand och hunnit påbörjat en praktik. Det har varit så mycket med allt att inte riktigt haft tid att sätta mig ned och skriva. Vi åkte ju till Thailand jag och Jonas i två veckor, helt underbart skönt. När vi landade i Bangkok så var det de sjukt tjockaste gråa molnen jag har sett...jag fick ett halvt sammanbrott på bangkok flygplats då vi skulle ta oss ner till Phuket. Flygresorna dit ner var sjukt dyra, vi hade ju hört att det skulle vara billigare att boka nere på plats, men det var det inte!..till slut tog vi ett flyg iaf, efter mycket om och men (jag hade inte sovit på 1,5 dygn)..och uppe i luften på 36 000 meters höjd såg man inte en syl av klar luft, bara enorma svarta moln...och kvavt som tusan..vi landade och tog en taxi till kata beach där vi bokat hotell...vi hade ca 1 timmes sol på två dagar, men som tur var hade vi ett grymt hotellrum..men det var knappt några turister alls, röda flaggor över hela beachen, ingen sol och jobbiga försäljare..vi kände lite att vi hade valt helt fel resmål ett tag! Vi bestämde oss för att lämna kata beach efter det och hittade enormt billiga bussbiljetter till krabi och aonang, 30 svenska kronor för buss på 3 h, om det ens var 30, billigare kanske..vi träffade två svenska tjejer på bussen, jättetrevliga som kom med en massa goda råd, de skulle ut till railey beach och rekommenderade det verkligen. I aonang bodde vi på ett mer eller mindre folktomt hotell, men fint hotell var det med väldigt trevlig personal. Det var betydligt fler turister i aonang och mycket trevligare stad och miljö att vara i. Phuket fick jag inget grepp om riktigt, känner inte att jag behöver åka tillbaks dit iaf..vi tog dagen efter vi anlände en tur ut till railey beach och en lagun..så otroligt vacker ö, strand och vatten. I krabi fick vi otroligt härligt och bra väder..vi kände att turen kom..vi åt gott och hade det mysiga dagar där, vi stötte på tjejerna igen på railey beach också..vi hade tänkt att strunta i phi phi först, men de rekommenderade verkligen att vi skulle åka dit..så vi drog dit tre nätter också...och jag brände mig på båten på vägen ut..blev otroligt bränd av att sitta på båten de två timmarna..vi hade inte bokat hotell innan heller, för folk rekommenderar att göra det på plats..men till phi phi önskade jag verkligen att vi hade gjort det..helt sjukt! Färjorna kommer in med 600 pers åt gången, och i princip ingen har bokat..det var FULLT på phi phi..ett evigt jagande efter boende blev det, höll på i över två timmar, jonas höll på att bli galen på mig. Men jag ville ha en viss standard..på phi phi är det otroligt dyrt att bo, det kostar dubbelt så mycket med dubbelt så låg standard..på kata och i krabi fick vi fyrastjärniga hotell för 180:- / natten..på phi phi blev det för tvåstjärningt eller trestjärning mellan 300-450:-/natten...första natten blev vi en aningen lurade, hamnade på ett tvåstjärnigt pisshotell, men det fungerade..de andra två nätterna var det en jättetrevlig bungalow (stavas?; )...jättemysigt vatten och vi hade kanonväder...inget att klaga över..vi drog ut på en snorkligutflykt där också på ca 7-8 h..nackdelen var att vi åkte loongbote 5 h av färden, snorklade ca 1 h och sen var det lunch och monkeyisland..men det var trevligt ändå, helt slut den dagen...efter att vi rest runt lite var vi inne på koh samui också, men vi tänkte att vi var tvugna att ha lite semester också..blir ju lite av ett projekt att resa runt när man inte stannar på ett ställe tillräckligt länge..så vi drog upp till hua hin där mina föräldrar har hus..hittade bra pris för att ta oss med båt och buss upp till hua hin..ca 12 h resa kostade 200:- för mig och Jonas tillsammans..riktigt bra..vi hamnade på vip i bussen också för vi skulle av först och inte åka hela vägen upp till bangkok..men det var lite halvtrångt på vip, vi satt typ 8-10 pers där först..men vi pratade en hel del med alla unga trevliga backpackers...sen gick några av efter bara ett par timmar, sen var vi bara 5 kvar..var skönare..men bussresan gick ändå väldigt fort måste jag säga, film, snack och sova gjorde att tiden flög förbi..i hua hin stannade vi i 6 dagar..vi struntade i bangkok också, vi hade det så skönt i hua hin...vi bara solade, åkte ner till stan, solade ännu mer, njöt, kollade på filmer och hade det bra..njöt av massa härliga massager, manikyrer och peikyrer under resan också..väldigt många, men det är ju såå bra pris, hih=)...men var tomt på området mamma och pappa har huset..det var en barnfamilj där 3 dagar in på vår del där..det var trevligt och blev väldigt tomt när de åkte..men lugn och ro är skönt också, men lite liv och rörelse hade vi inte dött av..på phi phi var ju hela ön full, ren högsäsong kändes det som..och så kommer man till nästan folktomt;)..blev inte mycket shopping, plånböcker, väskor, solbrillor, t-shirts till jonas och lite presenter hem..annars vart det ingenting, men de säljer så mycket skit därnere..hellre köper jag svenskt mode då än och komma hem med massa sommarkläder...jag hade inte fått någon praktik när jag åkte heller utan fick det ca en vecka in i resan, hade så svårt att koppla av innan..mådde så dåligt, för det var ju tvungen att vara klart tills jag kom hem då jag skulle börja...och när jag fick reda på det blev jag sååå glad och en enorm lättnad föll..så jag gör praktik på ps-communication här i stockholm..en av de största kommunikationsbyråerna i sverige som jobbar med event marketing, action marketing, web, pr och sponsring bland annat. Så det kändes verkligen roligt!!=)...annars blev jag magsjuk en snabbis på resan också, såå typiskt..var på en restaurang som var min favorit sist i thailand, menyerna hade ändrats lite och tog det som kändes mest likt..kyckling, svampsås och någon potatis..och fy fan vad jag blev sjukt..blev sängliggandes en hel dag och bara låg och kräktes..riktigt hemskt var det, kunde knappt äta på två dagar..så det var tråkigt, men sånt som händer..det är inte min favoritrestaurang där längre kan jag säga nu..nej, usch..om jag vågar gå tillbaks igen är frågan, mår illa av att bara tänka på det. Men en mysig semester var det iaf, fick mycket färg...men den försvann med rask takt när jag kom hem..när man går från fuktig till torr luft så bara släpper det..trotts att jag kämpat med att hålla den kvar..det värsta är också att jag fått pigmentfläckar..och jag är såå ledsen, hoppas verkligen att de försvinner..på sidan av ansiktet, på bröstet och på låret=(..ska nog gå till läkaren och höra bara så det inte är något farligt och hoppas på att de säger att de försvinner..ser hemskt ut!! Fattar inte, var så nogrann med att skydda mig med solskyddsfaktor där nere...vi får väll se med det. Men skönt har det varit med semester, var välbehövligt..men man kommer in i vardagen alldeles för firt när man kommer hem tyvärr..vi tog en taxi från hua hin till bangkok flygplats..fick betala ca 360 svenska för 3 h taxi...var typ en viptaxi..sjukt fin bil..det kallar jag bra pris!=)..vi hade tur!..vi landade söndag morgon den 23:e, min bror hämtade oss vid flygplatsen..jag började städa och tvätta när jag kom hem (fast det var riktigt fint här då jag städade innan jag åkte), men hade varit besök här när vi var borta och ville ändå fräscha upp lite..så blev tidigt sänggång på kvällen för min praktik startade under måndagen..så det var snabba puckar..när vi var i thailand så gick vi och la oss i bra tid och gick upp tidigt istället..och det har jag hållt bra nu sen vi kom hem..jag vill ha mellan 7-8 h sömn varje natt..förr var jag glad om jag fick 6 h..men det är viktigt, så passerar kl 23 på vardagarna får jag lite av panik att jag måste i säng..det är bra! Förr var det alltid typ 2-3 på nätterna..så skönt att jag tar bort de gamla hemska vanorna.

Men praktiken har varit jättebra änsålänge och tror att det kommer hålla i sig..bara tråkigt att killen jag satt bredvid och jobbade slutade igår..vem ska jag nu prata med? För han var verkligen trevlig! Men det ska nog gå bra..men tomt blir det..har redan varit där i två veckor och tiden bara springer iväg...fått göra allt möjligt, men hoppas på att bli mer fast i ett projekt..så vå får väll se..annars spånar jag lite på framtiden och vad jag vill göra..svårt är det! Men får fortsätta spåna, har ju tid, hehe=)..på måndag ska jag på mitt första möte av lifetime på XV..ska försöka hinna, mötet börjar 17.30, jag slutar 17.30 och börjar 8.30..så ska se om jag kan gå lite tidigare..missade första mötet eftersom jag var i thailand, så hade varit kul och gå och se vilka som är med här..hoppas på några från gamla gruppen..nu började mitt gymkort gälla första september, så ska dra igång nu..varit såå dålig denna vecka bara..tvingat mig iväg på praktiken, sjukt förkyld, täppt och rinnig näsa, ont i halsen och varit från och till med feber..så har inte haft så mycket kraft..igår fredag kände jag mig som ett vrak men tvingade mig kvar då det var sista dagen för kollegan och för en annan som hade stor fest på kvällen..så stannade till 19, sen kändes det som om huvudet skulle sprängas med huvudvärken...blev tidig sänggång..idag när jag vaknade var huvudvärken fortfarande kvar, men jonas köpte migräntabletter, och efter det kändes det bättre..men jag har inte gått utanför dörren idag utan suttit fastklistrad framför teven..har bara velat bli frisk, men nu mår jag verkligen mycket bättre och känner mig starkare..mycket ipren och alvedon också.

Annars var jag på kräftskiva ute i åkersberga förra lördagen, det var trevligt när jag inte träffat dem på länge=)..träffat min vän Millie som jag inte träffat på ca 7 veckor, lång tid! Ida var förbi i torsdags, inte träffat på sjukt länge, var trevligt..men jag mådde så dåligt bara att jag inte kände mig så social som jag velat, men så är det.

Hur är det med er alla? Hur har ni haft det? Har läst era bloggar och följt dem ska ni veta! Vi hade internet för det mesta i thailand, bara inte skrivit eller kommenterat..har blivit snabba besök..ska försöka bli bättre nu..ska även komma igång med mat och träning nu, känner mig redo efter en sommar då jag ätit väldigt fritt..men min vikt har ändå inte förändrats, vilket är skönt..alltså att jag inte gått upp fast jag ätit vanlig mat, druckit alkohol och en del saker man inte ska äta..men nu måste vågen ner igen..det roliga är ändå att det är så många som säger att jag gått ner mer i vikt fast jag inte har det..men de säger att min kropp har shapat till sig och fått tillbaks mina former och smalare ben, vilket är roligt=)...var även och storshoppade förra helgen för 6000:-! Ja det var mycket, men nu när man är på ett seriöst företag tycker jag det är viktigt att man ser proper ut..det dyra var nya läderstövlar, mockastövlar och skinnjacka..ska se om jag kan få några bilder sen kanske=)...Jonas fick mig i Thailand också att börja följa serien entourage vi hade med oss..helvete vad jag är kär i den serien..har sett fem säsonger och 7 avsnitt av säsong 6..nu finns det inget mer än det som kommer ut en gång i veckan..och detta var en månad sedan jag började se..har verkligen följt det halvt slaviskt, men grym serie verkligen!!=)..den måste ni se om ni inte har sett!!=)..såg sista avsnitten idag av det som finns, vad ska jag nu se?..tråkigt, vänta på ett avsnitt i veckan, de är bara 30 min långa också, men men;)

Ska försöka lägga upp lite bilder från Thailand också, de ligger på en annan dator just nu..men ska se om jag kan fixa de=)...måste ändå sammanfatta att thailand var en jättehärlig semester, vi hade grymt väder under våra två veckor och vattnet var himmelskt varmt och härligt! Ibland var solen nästan för varm så poolen och land hade samma värme..heh=)...men lärde mig ändå att man inte ska vara rädd för att få dåligt väder under lågsäsong i thailand=).

Hoppas ni mår bra!! Blev ett långt inlägg, hehe=).

Många kramar!!

5 kommentarer:

Lena sa...

Oj vad jobbigt att läsa så långt med bara några få radbrytningar... kan du inte använda dem oftare? Kul att ni har haft det bra, trots vissa problem. Har allt sett att du varit inne och läst ibland :) Lycka till på praktiken, hur länge skall du vara där? Kram

Linda sa...

Hej!!
Åh vad roligt med uppdatering... Har inte hunnit läsa inlägget för sitter på jobbet men ska läsa ikväll :-)
Ville mest säga hej!!!

kram Linda

Hanna sa...

welcome back = )

va roligt att du e tillbaka igen. Jag tyckteockså mycket mera om Krabi och Ao Nang än Phuket. Vi var också på railey beach (säkert felsavat) och Phi Phi öarna. Underbart... jag måste tillbaka dit snart = )

Jag har ca 5 kg kvar ner till 70.. fasen va svårt de sista kilona är...men så har man ju slarvat en del oxå. Men nu är det omstart för min del...

Härligt att köpa nya kläder... har inte köpt så himla mkt..har blivit ngn tröja eller byxor per månad. Vill oxå ha en sån shopping, kunna shoppa loss för massa pengar = )hehe men jag får hitta mig ett jobb först--är ju klar med skolan men inget jobb. Ska till arbetsförmedlingen på fredag!

Härligt att ha dig tillbaka här ska du veta..!!

kram på dig

Fidde sa...

Hej hopp skönt att höra att du mår bra och om din Thailandsresa..=) Hur mår du ananrs? Hoppas att du trivs bra på praktiken,,,=)

Kram

Hanna sa...

hoho, vart har du tagit vägen? = ) Hoppas allt är bra med dig, saknar dina blogg inlägg.

Behöver ju inte alltid bli så långa.. bara så man vet hur du har det = )

kämpa på

Kram